cardiosports

ورزش کاردیو چیست و چه تاثیری بر بدن دارد؟

همه ما برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام، به دنبال بهترین حرکات و رژیم های غذایی هستیم. البته این روزها اسم کاردیو به وفور به گوش می رسد. برای خیلی از افراد سوالات گوناگونی مطرح می شود که کاردیو چیست؟ آیا با تمرینات کاردیو می توانیم لاغر شویم؟ آیا ورزش کاردیو تاثیری در کاهش وزن و ثابت کردن وزن دلخواه ما را دارد یا خیر؟  مزایای استفاده از کاردیو چیست و سوالاتی از این قبیل. ما در این مقاله قصد داریم، به تمامی سوالات پرسیده شده پاسخ دهیم و شما را با این ورزش بیشتر آشنا کنیم. در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

کاردیو چیست؟

عبارت (Cardio) مخفف کلمه (Cardiovascular) است. معمولا این عبارت برای سیستم های گردش خونی که شامل رگ های خونی بدن و قلب است، به کار برده می شود. اما خیلی از مردم، ورزش کاردیو را به معنی انجام فعالیت های ریتمیک، که ضربان قلب را افزایش داده و پمپاژ خون را بیشتر می کند،می شناسند. بطور کلی، ورزش هایی که ضربان قلب را در حدود ۷۰% افزایش دهند و باعث تقویت عضله قلب شود، کاردیو شناخته می شوند.  برای اینکه با ورزش کاردیو دچار کاهش وزن شوید، باید به صورت مداوم ۳۰۰ دقیقه تمرین در هفته داشته باشید، اما اگر فقط برای سلامتی و کاهش انواع بیماری ها از تمرینات کاردیو استفاده می کنید،۱۵۰ دقیقه تمرین در هفته برای شما کافی است. یادتان باشد برای انجام ورزش کاردیو، باید انگیزه کافی داشته باشید تا در میان راه خسته نشوید و با داشتن انگیزه به وزن ایده آل خود برسید.

 

 

مزایا و فواید استفاده از ورزش کاردیو

بعد از آشنایی با ورزش کاردیو، حالا نوبت به مزیت های استفاده از ورزش کاردیو می رسد که در ادامه آن ها را به صورت نکته ای بیان می کنیم:

  • استفاده از ورزش کاردیو، باعث سوختن کالری و چربی می شود که منجر به کاهش وزن می شود.
  • استفاده از تمرینات کاردیو، به تقویت عضله قلب کمک شایانی می کند و پمپاژ خون را در رگ ها بیشتر می کند.
  • استفاده از تمرینات کاردیو، باعث افزایش حجم و ظرفیت شش ها می شود.
  • استفاده از ورزش کاردیو، خطرات احتمالی مانند ریسک حملات قلبی، افزایش کلسترول خون،افزایش فشار خون، دیابت یا مرض قند و حتی بعضی از سرطان ها را کاهش می دهد.
  • با استفاده از ورزش کاردیو، در صورتی که استرس و تنش زیادی داشته باشید یا دچار نا امیدی و یاس شده اید، می توانید یک حال خوب و سرشار از انرژی را تجربه نمایید.
  • تمرینات کاردیو، به راحت خوابیدن و داشتن آرامش ذهنی و روحی، کمک زیادی می کند.
  • تمرینات کاردیو  باعث افزایش اعتماد به نفس می شود.
  • از عمده ترین مزایای ورزش کاردیو، افزایش تراکم استخوان است، که کمتر دچار بیماری های استخوانی می شوید.

موارد گفته شده، از عمده ترین مزایای استفاده از کاردیو است. البته لازم نیست مدت زمان زیادی را برای انجام این تمرینات بگذرانید و فقط با چند دقیقه تمرین می توانید سلامتی خود را تضمین نمایید از جمله این تمرین ها، می توان به ۱۵ دقیقه راه رفتن در بیرون از منزل اشاره کرد، بطوریکه باعث کاهش فشار خون و  افزایش ضربان قلب شود. بهتر است که این تمرینات به صورت مکرر و مداوم انجام شود تا نتیجه دلخواه عایدتان شود.

 

 

 

بهترین ورزش های کاردیو

همانطور که در بالا گفتیم، ورزش کاردیو باعث تقویت ماهیچه ها و افزایش سلامت بدن می شود که تمامی این موارد با افزایش ضربان قلب همراه است. با انجام ورزش کاردیو، انتقال اکسیژن به سلول های عضلات بیشتر شده و سلول ها چربی های بیشتری را در طول ورزش و عدم فعالیت می سوزانند. از بهترین ورزش های کاردیو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راه رفتن: راه رفتن یکی از راحتترین و امن ترین ورزش های کاردیو است.
  • الپتیکال: با فشار کوچکی که روی زانو و باسن ایجاد می شود به سوزاندن کالری کمک می کند و با افزایش شیب و سرعت در الپتیکال، ماهیچه ها تقویت می شوند.
  • دویدن: اگر دویدن مانند یک دونده باشد که در طول تمرینات خود انجام می دهد.، قطعا یکی از ورزش های آسان کاردیو محسوب می شود.
  • دوچرخه سواری: به خاطر فشار روی عضلات پا و افزایش ضربان قلب، از دیگر ورزش های کاردیو به حساب می آید.
  • پله نوردی و پرش از دیگر ورزش های کاردیو بوده که ریتم و ضربان قلب را افزایش می دهد. با انجام پرش یاد کودکان بیفتید که مدام بالا و پایین می پرند که عمل آن ها کاردیو است.
  • شنا کردن:با شنا کردن، کل بدن درگیر می شود و یکی از بهترین ورزش ها برای کاردیو است.

موارد گفته شده، نمونه ای از ورزش های کاردیو به حساب می اید. که با انجام آن ها چربی سوزی بیشتر شده و کالری زیاد سوزانده می شود.

یک دیدگاه در نوشته‌ی “ورزش کاردیو چیست و چه تاثیری بر بدن دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام
من رسول علی بابایی نماینده فدراسیون بین المللی کاردیو هیت - بادی ویت اکسرسایز در ایران
کاردیو هیت عضو رسمی سازمان ورزش همگانی تافیسا در رده بین المللی مورد تایید جنبش المپیک است هدف اصلی فدراسیون بین المللی کاردیو هیت توسعه ورزشهای همگانی و تلاش برای سلامت قلب برای عموم مردم در سراسر جهان است
با توجه به اینکه کاردیو هیت در جهان نام بزرگی دارد و مانند سایر ورزش ها به تبلیغ و معرفی نیاز ندارد ، هدف انجمن بین المللی کاردیو هیت ترویج و توسعه هرچه بیشتر تمرینات ورزشی کاردیو در سراسر جهان است
کاردیو هیت برای همه ورزشکاران سراسر دنیا نامی آشنا است، همچنین توسط مردم بهتر درک و تجربه می شود
وقتی کاردیو هیت را در گوگل سرچ می کنید ، به وضوح می بینید که کاردیو در جهان چقدر بزرگ و محبوب است وبیش از یک میلیارد نفر کاردیو هیت را در گوگل دنبال میکنند و بسیاری از سایت ها مقالات و کلیپ های ویدئویی آموزشی را درباره کاردیو هیت به اشتراک گذاشتند
از آنجا که بیماری قلبی مهمترین علت مرگ و میر در انسان شناخته شده است ، توسعه تمرینات ورزشی کاردیو هیت در جهان می تواند به سلامت مردم کمک زیادی کند
من کتابی با عنوان کاردیو هیت صفر تا صد تالیف نموده ام که این کتاب با استقبال خوبی روبرو خواهد شد
در این کتاب، من کاردیو هیت را با سایر ورزش ها در زمینه بهداشت و توسعه ورزش در بین مردم مقایسه کردم
کاردیو هیت به دلیل تنوع زیاد در انجام مانورها و سبک های مختلف می توانند افراد زیادی را به ورزش جذب کنند و این تنوع در سایر ورزش ها دیده نمی شود. و از طرف دیگر، با توجه به اینکه کاردیو هیت تمرینات خاصی در زمینه قلب و عروق دارد ، استفاده از کاردیو هیت در سایر ورزش ها بسیار مهم است
بسیاری از سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی در زمینه سلامت و جلوگیری از مشکلات قلبی از فدراسیون بین المللی کاردیو هیت با شعار قلب سالم برای همه پشتیبانی خواهند کرد
بهترین آرزوها برای شما